Tegen een strak blauwe lucht!!
Een ster-kruis aan de hemel!
Kruislingse bochten waarvan je denkt,
hoe is dit mogelijk geweest,zonder elkaar te raken.
Vliegtuigen de een sliert achterlieten!
Schilderijtjes in de lucht, die opeens
verdwenen als sneeuw voor de zon, en als wolkjes uiteenspatten!
Ik vond dit zo apart en mooi om te zien..
Ik heb nog gezocht hoe ze dit noemen, elke wolken partij heeft wel een benaming,kon dit niet vinden!
Luchtigjes gezien!
Kijk maar eens op foto 5,daar vliegt zo'n ieniemienie vliegtuig naast,de piloot zwaait ook naar jou....zwaai even terug!!
@lie
*****
Daar is een stip aan de horizon
Vliegtuig aan de horizon......
****
Zwaaien met je onderbroek, zwaaien met je hemd
O nee ’t is al weg weg
O jee, ’t is al weer weg
Pech, pech, pech.......
****
Toegevoegd:
Onderzoekers van het KNMI bestuderen onder meer het effect van vliegverkeer op klimaat en milieu. Vliegtuigstrepen worden gevormd ten gevolge van de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Als de warme vochtige lucht die door de vliegtuigmotor wordt uitgestoten zich mengt met voldoende koude lucht op grote hoogte in de atmosfeer (8-12 km) kunnen zich ijskristallen vormen, zichtbaar als vliegtuigstrepen.
Vliegtuigstrepen worden ook wel contrails genoemd, een samenvoeging van de Engelse woorden condensation (condensatie) en trails (sporen). De kleur van de vliegtuigstrepen wordt vooral bepaald door de positie van de zon ten opzichte van de strepen en de waarnemer. Bij laagstaande zon vlak voor zonsondergang kunnen ze een felgele of oranje kleur krijgen.
Als de omgevingslucht vochtig genoeg is (maar niet vochtig genoeg om zelf wolken te vormen) kunnen vliegtuigstrepen lange tijd blijven bestaan en wijd uitwaaieren. De snelheid van uitwaaiering van de vliegtuigstrepen wordt bepaald door de weersomstandigheden (voornamelijk door variaties in de wind met de hoogte en in het horizontale vlak).
Hoewel vliegtuigen net als auto's een aantal stoffen (zoals CO2 en stikstofoxides) uitstoten, omdat er kerosine wordt verbrand, heeft dit nauwelijks effect op de luchtkwaliteit op het leefniveau van de mens. De reden is dat het vooral op grote hoogte (7-13km) gebeurd en de lucht hoog in de atmosfeer zich nauwelijks mengt met de lucht op leefniveau. Dit wordt bevestigd door modelberekeningen en metingen. Wel zullen de stikstofoxides op gegeven moment uitregenen en dan een bijdrage leveren aan de verzuring van de grond (zure regen). Ook deze bijdrage is kleiner dan die van andere menselijke activiteiten, zoals autoverkeer en industrie. De uitlaatgassen spelen een te verwaarlozen rol bij de vorming van vliegtuigstrepen. Daarvoor zijn alleen vocht en temperatuur van belang. De uitstoot van CO2 is wel van belang voor klimaatverandering omdat CO2 een broeikasgas is. Het absobeert de warmtestraling die door de aarde wordt uitgestraald en straalt deze energie deels weer terug naar het aardoppervlak. Daardoor is het aan de grond warmer als er meer CO2 in de atmosfeer aanwezig is.
Op het internet zijn een groot aantal sites te vinden over "chemtrails". De foto's die daar getoond worden zijn naar ons inzicht foto's van gewone vliegtuigstrepen, die door bijvoorbeeld de stand van de zon een bijzondere kleur hebben, b.v. bij zonsopgang en zonsondergang. Daarnaast speelt de aanwezigheid van andere wolken soms een rol bij de kleur die vliegtuigstrepen hebben. De foto's zijn dan ook geen bewijs voor het sproeien van chemicaliën vanuit vliegtuigen (spraying), zoals op sommige internetsites over chemtrails wordt gesuggereerd...